close

آخرین اخبار از تحریم های آمریکا علیه ایران


اجاره ساعتی انواع خودروهای لوکس بدون ضامن


اجاره ویلای ارزان فقط با 50 تومن


اجاره ویلا

WordPress theme App Templates

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

حریر قلم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مهارت های اجتماعی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم) مبانی نظری مهارت های اجتماعی  پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مهارت های اجتماعی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

توجه به مهارت های اجتماعی از دیر باز در كانون توجه پژوهشگران و دست اندركاران تعلیم و تربیت بوده است. در متون پژوهشی، مهارت های اجتماعی به عنوان رفتارهای اجتماعی مورد قبول و یادگرفته شده ای كه باعث ارتباط با دیگران و بهبود كیفیت زندگی می شود، تعریف شده است. از زمانی كه مهارت های اجتماعی به عنوان یك موضوع قابل مطالعه معرفی شده است ، انفجار واقعی در تحقیقات رخ داده است و آگاهی فزاینده ای نسبت به اهمیت این حوزه علمی در پژوهش های بالینی و كاربردی ملاحظه می شود (آدبیسی، آیروهام و آموی، 2014).

اجتماعی شدن

مسئله اجتماعی بودن انسان و اینكه انسان ذاتا موجودی اجتماعی است یا اجتماعی زیستن را كسب كرده از دیرباز میان فلاسفه و اندیشمندان مطرح بوده است و منجر به ابراز دیدگاه های متفاوتی شده است. شاید قدیمی ترین نظریه پیش ساخته نگر باشد كه مربوط به قرن پنجم پیش از میلاد و قائل به ذاتی بودن گرایش به حیات به صورت اجتماعی است. دیدگاهی كه عملا در قرن شانزدهم میلادی و پس از بیست ویك قرن تسلط این دیدگاه با تفكرات جان لاك در خصوص محیط گرایی رو به افول نهاد .نقطه حركت لاك در این مورد اصل عقاید ذاتی كه از زمان افلاطون تا زمان دكارت ادامه داشت، تاكید بر تجربه گرایی بود. این حركت در اتحاد با نهضت فكری تحول گرایی به پرچمداری ژان ژاك روسو نهایتا در جا اندازی این مفهوم كه اجتماعی شدن نیز به عنوان بخشی از وجود آدمی اكتسابی است، سهم عمده ای را بر عهده گرفت. از سوی دیگر این جریان فكری در تعامل با تحولاتی كه در زمینه های نظریه زیست شناسی به سردمداری چارلز داروین (1859) صورت گرفت و آثاری كه این دیدگاه تكاملی بر فلسفه و علوم انسانی و اجتماعی نهاد، منجر به تعمیق دیدگاه های نوین بشری در خصوص اكتسابی بودن جریان اجتماعی شدن بشر شد (بازکورت و ووران، 2014). به این ترتیب، این دیدگاه كه انسان از همان آغاز زندگی موجودی اجتماعی است، صورت جهانی به خود گرفت. آری اجتماعی شدن، جریانی است كه از همان لحظه تولد كودك كه به وی لباس می پوشند و به گهواره می گذارند و یا در مقابل گریه های او واكنش نشان می دهند، آغاز می شود. كودك كه پس از تولد در سال های نخست زندگی كاملا به دیگران وابسته است، با افزایش سن میزان اتكای او به دیگران كاهش می یابد. اما با این وجود این نیاز هم چنان باقی می ماند و كودك بدون تماس با دیگران قادر به ادامه زندگی نیست و با گذشت زمان روابط كودك با دیگران گسترش پیدا كرده و با اشخاص بیشتر و گوناگونی آشنا می شود. پس جریان رشد اجتماعی یك سیستم دوجانبه ارتباطی بین فرد و جامعه است و به همین جهت هم تاثیرات فرهنگی و هم الگوهای رشد فرد باید به طور هم زمان مدنظر قرار بگیرد. بنابراین ،توضیح اجتماعی شدن مستلزم بیان الگوهای رشدی فرد و هم چنین ارزش ها و الگوهای است كه توسط جامعه و گروه های اجتماعی انتقال می یابند (لوگسون، 2012).

تعریف مهارت های اجتماعی

درباره اینکه مهارت های اجتماعی واقعا چه نوع مهارت هایی هستند و چگونه باید آن ها را تعریف کرد ، تا حدی ابهام وجود دارد. علت عمده این ابهام این است که گروه های حرفه ای گوناگون مانند (مددکاری اجتماعی، تعلیم و تربیت، روان شناسی مدرسه، روان شناسی بالینی و روان پزشکی و پرستاری روانی ) نسبت به مطالعه این موضوع علاقه نشان داده و راه حل هایی برای آن ارائه کرده اند (چان و همکاران، 2015). در متون پژوهشی مربوطه، مفهوم مهارت اجتماعی به صورت های مختلف تعریف شده است:

گرشام و الیوت (1990)، مهارت های اجتماعی را مجموعه ای از رفتارهای یاد گرفته شده ای می دانند كه به ما اجازه می دهند تا به آغاز و ادامه تعاملات مثبت با دیگران بپردازیم كه از جمله این مهارت ها ،می توان به تقسیم احساسات خود با دیگران، كمك كردن به آن ها برای آغاز یك رابطه و كنترل میزان خلق و خو اشاره كرد (بری و كونر، 2010 :1).

تیگن (1990) ، مهارت های اجتماعی را به عنوان رفتارهای اجتماعی مورد قبول و یادگرفته شده ای كه باعث ارتباط با دیگران و بهبود كیفیت زندگی می شود، تعریف نموده است (الكان و اردم، 2011: 3451).

خدایاری فرد و همكاران (1386)، مهارت اجتماعی را توانایی ایجاد روابط متقابل با دیگران در زمینه خاص اجتماعی ، به طریقی كه در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد. (همان منبع :26).

در تعریف مهارت های اجتماعی ویژگی های ذیل مورد قبول اكثر محققان است :

1. ارتباط فرد به فرد كه شامل تبادل و تفسیر پیام ها است.

2. یادگیری رشد پیدا می كند و علاوه بر شخصیت فرد ، تجارب گذشته و تعامل بین فردی او نیز در رسیدن به هدف موثر است.

3. به صورت كلامی (سخن ، لغات ، جملات )و یا غیر كلامی و استفاده از چشم ، تن صدا، بیان چهره ها و ژست ها می باشد.

4. از فرهنگ و گروه های اجتماعی كه فرد در آن زندگی می كند تاثیر می پذیرد.

5. توسط تقویت اجتماعی رشد پیدا می كند ، این تقویت در صورتی موثر است كه مورد علاقه فرد بوده و برانگیزاننده باشد.

6. طبعیت دو جانبه ای دارد و رفتارهای دو سویه را می طلبد و از عوامل محیطی سن ،جنس و موقعیت دیگر افراد تاثیر می پذیرد (چان و همکاران، 2015).


.Darwin

.Gersham &Elliot

.Tegin

.Alkan &Erdem

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

+ نوشته شده در 2016-08-12ساعت 16:12: توسط مینا تلویزیون سری M سامسونگ یخچال و فریزر | | تعداد بازدید : 250