close

آخرین اخبار از تحریم های آمریکا علیه ایران


اجاره ساعتی انواع خودروهای لوکس بدون ضامن


اجاره ویلای ارزان فقط با 50 تومن


اجاره ویلا

WordPress theme App Templates

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی

حریر قلم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی مبانی نظری عملکرد شناختی  عملکرد شناختی عملکرد شناختی
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل docx
حجم فایل 87 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28

مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی در 28 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف و ویژگی ها

عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده­ها می­انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه­های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می­باشد (جیمز، 2014).

عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن، هوستراپ، هرتز و بونده، 2010).

- James

- Morten

- Hulstrup

- Hertz

- bond

ابعاد عملکرد شناختی

عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می­باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می­گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه­ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه­ی دقیق می­باشد.

هوش و ابعاد آن، حافظه و انواع مختلف آن و توجه و نوروآناتومی مربوط به آن از ابعاد بسیار مهمی هستند که عملکرد شناختی یک فرد را تحت تأثیر قرار می­دهند. بدون تردید نقش در فرایند انجام وظیفه­ی هر یک از ابعاد زیر می­تواند عملکرد شناختی فرد را پایین آورده و موجب کارآیی کم فرد در موقعیت­های نیازمند عملکرد بالا می­باشد.

هوش

یکی از بحث برانگیزترین پدیده ­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­ های گسترده­ ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده است. آلفرد بینه که نخستین آزمون هوشی را پدید آورد اعتقاد داشت که هوش شامل توانایی­هایی مانند استدلال، تخیل، بینش، قضاوت و سازگاری است. نظریه­پردازان دیگر معتقد بودند که هوش فقط شامل سه توانایی شناختی مهم است: تفکر انتزاعی، یادگیری و حل مسأله (بندک، جائوک، سامر، آرنداسی و نیبوئر، 2014). با وجود این برخی دیگر اعتقاد دارند که این سه توانایی نمود تنها یک توانایی زیربنایی هستند که عامل عمومی یا g نامیده می­شود. علاوه بر روان­شناسان افراد عادی نیز دیدگاه­های ارزشمندی درباره­ی هوش دارند. نتایج یک زمینه­یابی نشان داد که افراد عادی سه رفتار را با هوش معادل می­دانند: حل مسأله­ی علمی، یعنی استدلال منطقی، دیدن جنبه­های مختلف مسأله و داشتن ذهن باز، توانایی کلامی، یعنی مهارت در صحبت کردن و مهارت در خواندن مطالب؛ و هوش اجتماعی، یعنی تیزبینی، پذیرش اشتباهات و توجه به دنیای اطراف. این توانایی­ها در بسیاری از نظریه­های مهم هوشی دیده می­شوند و آزمون­های هوشی نیز آن­ها را می­سنجند. علت اختلاف نظر بر سر ماهیت هوش این است که هوش مشاهده ­پذیر نیست. هوش سازه­ای است که نظریه ­پردازان و آزمون­سازان پدید آورده­اند تا به کمک آن رفتارهای هوشمندانه را تبیین کنند. به سخن دیگر، آن­ها همه­ی رفتارهای هوشمندانه را ناشی از وجود پدیده­ای به نام هوش می­دانند.

نظریه ­های هوشی جدید که بر استعاره­ی جغرافیایی مبتنی­اند تلاش می­کنند توانایی­های عمده­ی هوشی را شناسایی کنند. این توانایی­ها، عوامل نام دارند و تصور می­شود که زیربنای گسترده­ای از رفتارهای هوشمندانه هستند. اساس این رویکرد آن بود که نمرات آزمون­های مختلف توانایی­های ذهنی با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند، یعنی کسی که در یک آزمون عملکرد خوبی داشت، احتمالاً در آزمون دیگر نیز از عملکرد مطلوبی برخوردار بود و برعکس (واتانابه و همکاران، 2014).


- Benedek

- Jauk

- Sommer

- Arendasy

- Neubauer

- Watanabe et al

انواع حافظه

حافظه ­ی درازمدت

حافظه­ی تمام عمر، حافظه­ی درازمدت نام دارد. این حافظه هر آن چه را که در طول زندگی فرا می­گیریم در خود جای می­دهد. چنان که بیشتر گفته شد، اطلاعات رسیده به مخزن حسی اگر مورد توجه قرار گیرند به حافظه­ی کوتاه مدت انتقال می­یابند، و اطلاعات رسیده به حافظه­ی کوتاه مدت نیز اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعات قبلاً آموخته شده­ی ما مرتبط گردند، به حافظه­ی درازمدت انتقال می­یابند. به سخن دیگر برای اینکه اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت یک مرحله فراتر رفته و به حافظه­ی درازمدت انتقال یابند، باید رمزگردانی شوند. منظور از رمزگردانی تغییر شکل دادن یا به حالت انتزاعی در آوردن اطلاعات یعنی بازنمایی آن­ها به صورتی به غیر از صورت اولیه است (کامیا، ماگیاری-کوپه و شیرائیشی، 2014).


- Kamiya

- Magyari-Köpe

- Shiraishi

اطلاعات برای ذخیره­سازی در حافظه ­ی درازمدت به سه صورت رمزگردانی می­ شوند: حافظه­ ی رویدادی، حافظه­ ی معنایی و حافظه­ ی روندی.

1)­ حافظه­ ی رویدادی (حافظه­ ی بصری)

حافظه­ی رویدادى یا حافظه­ی رویدادهاى ویژه شامل خاطرات ما از تجارب شخصى خودمان است، نوعى فیلم ذهنى از آنچه دیده و یا شنیده‌ایم. به ‌سخن دیگر، حافظه­ی رویدادى شامل اتفاقاتى است که در زندگى ما رخ داده‌اند و به زمان و مکان خاصى وابسته‌ هستند (وولفک، 2004). براى نمونه، وقتى به ‌یاد مى‌آوریم که در میهمانى شب گذشته چه کسان تازه‌اى را ملاقات کردیم یا در آخرین روز جمعه‌اى که به کوه رفتیم چه منظره‌هاى تازه‌اى را دیدیم، خاطرات رویدادهاى ویژه را به یاد مى‌آوریم. اگر کسى از ما بپرسد که در آخرین جمعه‌اى که به کوه رفتیم چه منظره‌هاى تازه‌اى را دیدیم، ما عموماً صحنه‌هاى آن روز تعطیل را در کوهستان در پیش خود مجسم مى‌کنیم و به ‌یاد مى‌آوریم که چه‌ چیزهائى را دیده‌ایم. بنابراین، تصاویر ذهنى در حافظه رویدادى نقش مهمى ایفاء مى‌کنند. هم‌چنین سرنخ‌ها یا نشانه‌هاى مربوط به‌ زمان و مکان به‌ ما کمک مى‌کنند تا اطلاعات را از این بخش حافظه بازیابیم.

2) حافظه­ ی معنایی (حافظه­ ی کلامی)

در حافظه­ی معنائی، چنان که از نام آن بر مى‌آید، معانى ذخیره مى‌شوند. به‌عنوان نمونه، وقتى که ما جمله‌اى را در یک کتاب مى‌خوانیم، معنى آن را حفظ مى‌کنیم، نه ‌کلمات یا ویژگى‌هاى دستورى آن جمله را. اطلاعات موجود در حافظه­ی معنائى عموماً به‌صورت گزاره و طرحواره ذخیره مى‌شوند.

گزاره کوچک‌ترین واحد اطلاعات است و مى‌توان آن را درست یا غلط نامید. این گفته که على کتاب تازه را خرید شامل دو گزاره است: 1. على کتاب را خرید. ۲. کتاب تازه است. گزاره‌ها براى بازنمائى یا معرفى واحدهاى کوچک معنى مناسب هستند، اما زمانى که بازنمائى مجموعه‌هاى بزرگ‌ترى از دانش سازمان‌یافته موردنظر است گزاره‌ها چندان کارساز نیستند. براى مجموعه‌هاى بزرگ دانش، به ‌عوض گزاره‌ها، از طرحواره استفاده مى‌شود. طرحواره یک ساختار انتزاعى است که معرف اطلاعات ذخیره شده در حافظه است. انتزاعى است از آن جهت که اطلاعات مربوط به موارد یا مثال‌هاى متعدد یک چیز را خلاصه مى‌کند، و ساختارمند است از آن جهت که نشان مى‌دهد چگونه اجزاء اطلاعاتى آن به‌هم مربوط هستند. طرحواره را به‌صورت شبکه‌هائى از اندیشه‌ها یا روابط به ‌هم مرتبط یا شبکه‌هائى از مفاهیم که در حافظه­ی افراد وجود دارد و آنان را قادر مى‌سازد تا اطلاعات تازه را درک و جذب نمایند، تعریف کرده­اند. به ‌باور روان­شناسان شناختی، طرحواره‌ها سنگ بناهاى شناخت هستند. طرحواره‌ها هدایت‌کننده عملیات پردازش خبر هستند. به‌عنوان نمونه، وقتى که وارد یک فروشگاه بزرگ مى‌شوید "طرحواره خرید کردن" شما فعال مى‌شود. این کار به شما امکان مى‌دهد تا رفتار فروشندگان را تفسیر کنید، معنى برچسب قیمت‌ها را بر روى اجناس بفهمید، و اعمال صندوق‌دار براى شما قابل درک باشد. رفتار و اشیاء موجود در فروشگاه با رفتار و اشیاء طرحواره خیالى شما براى فروشگاه مقایسه مى‌شوند، و اگر این دو به ‌اندازه کافى شبیه به‌هم باشند تعامل در فروشگاه آسان مى‌شود. چنان‌که گفته‌ شد، امتیاز بزرگ طرحواره این است که اطلاعاتى که وارد حافظه مى‌شوند و با یکى از طرحواره‌هاى یادگیرنده سازگار هستند به‌سادگى آموخته و نگهدارى مى‌شوند، زیرا اطلاعات جدید از برکت همین سازگارى معنى‌دار مى‌شوند (گریلی و وئرفائلی، 2014).


- episodic memory

- Woolfolk

- semantic memory

- proposion

- schema

- Grilli

- Verfaellie

حافظه­ ی روندی

حافظه­ی مربوط به‌چگونگى انجام امور به‌ویژه فعالیت‌هاى فیزیکى یا جسمانى مانند بازى‌هاى ورزشى را حافظه روندى یا رویه‌اى مى‌نامند. این نوع حافظه ظاهراً در یک رشته زوج محرک - پاسخ ذخیره مى‌شود. به ‌عنوان نمونه، اگر ما مدتى طولانى دوچرخه‌سوارى نکرده باشیم، به‌محض اینکه شروع به این کار بکنیم، محرک‌ها پاسخ‌ها را فرا مى‌خوانند. وقتى که دوچرخه به‌ سمت چپ خم مى‌شود (یک محرک)، ما به ‌طور غریزى وزن خود را به ‌سمت راست مى‌دهیم تا تعادل خود را حفظ نمائیم (پاسخ). به ‌همین سبب است که هر چه یک عمل بیشتر تکرار مى‌شود حالت خودکارتر بیشترى به‌خود مى‌گیرد. به‌طور خلاصه، حافظه روندى به‌ دانستن چگونه انجام دادن یک عمل گفته مى‌شود. در حافظه­ی روندی دانش روندی ذخیره می­شود. دانش روندی چگونه انجام دادن کارهاست و عملکرد مربوط به مهارت­های جسمی و ذهنی ما را هدایت می­کند. ویژگی مهم مهارت­هایی که با دانش روندی مشخص می­شوند، خودکارآیی آن­هاست. منظور از خودکارآیی این است که تا چه اندازه مهارت مورد نظر بدون کوشش هشیارانه و اندیشیدن مرحله به مرحله صورت می­پذیرد (لام، کونتی-رامسدن، پیج و اولمن، 2014). حافظه­ی درازمدت حفظ اطلاعات را از چند دقیقه پس از یادگیری تا تمامی طول عمر شخص را شامل می­شود و برای گنجایش آن نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. به سخن دیگر، این حافظه می­تواند تمامی اطلاعات دریافتی را برای همیشه نگه­داری کند


- procedural memory

- Lum

- Conti-Ramsden

- Page

- Ullman

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش عملکرد شناختی

+ نوشته شده در 2016-08-12ساعت 16:14: توسط مینا تلویزیون سری M سامسونگ یخچال و فریزر | | تعداد بازدید : 215